Social media introductie

Social media of sociale media wordt ook wel ‘nieuwe media’ genoemd. Bij ‘oude media’ kun je denken aan tijdschriften, boeken en kranten waarbij alles om 1-richtingsverkeer gaat.

Met sociale media worden online platformen bedoeld waar de gebruikers zelf voor inhoud zorgen en waar interactie tussen deze gebruikers plaatsvindt, de bezoeker staat centraal.

Je plaatst een tekst, foto of video op een social media platform, waarop anderen kunnen reageren. De bedoeling is om zoveel mogelijk (relevante) volgers, vrienden of connecties te krijgen, waardoor je met 1 bericht veel mensen kunt bereiken.

Facebook is de grootste netwerksite in Nederland met zo’n 9,2 miljoen leden. Nummer 2 is Twitter met zo’n 5 miljoen leden. En de nummer 3 is LinkedIn die maandelijks ruim 5 miljoen bezoekers heeft. Daarnaast hebben we nog Google+ met 2,3 miljoen bezoekers per maand en Pinterest met 1,4 miljoen.

 

 

 

Je wilt iets met social media? Slim! Want tegenwoordig worden de meeste aankoopbeslissingen gemaakt vòòrdat een klant een bedrijf benaderd.

Maar ja, wat moet je doen met social media?

Leer eerst eens de sociale wereld van je klant kennen. Zoek uit waar ze zitten, wat ze bezig houdt, waar ze over praten, hoe ze praten, welke sites ze bezoeken en door wie ze zich laten inspireren. Waarover communiceren ze, en op welke manier. Als je je doelgroep niet kent en je weet niet waar ze online zitten is de kans groot dat je je tijd besteedt aan de verkeerde personen. Het gaat niet alleen om het identificeren van de juiste sociale netwerken, maar juist om de plekken en groepen binnen deze sociale netwerken.

- wat wil je met social media bereiken? (werkboek)

- verwijzen naar eigen doel, als dit niet duidelijke is dan dat werkboek eerst invullen.

 

 

 

Veel kleinere bedrijven of zelfstandigen kunnen zich geen marketing communicatieafdeling of -bureau veroorloven, waardoor social media, als het überhaupt wordt ingezet, niet meer is dan af en toe een Tweet sturen of een foto plaatsen.

Zonde!

Met social media kun je werken aan je naamsbekendheid, zet je een nieuw product in de markt, creëer je geloofwaardigheid, hou je je concurrenten in de gaten, bouw je aan je imago, spreek je potentiële klanten aan en genereer je leads.

Door exact te bepalen wat er nodig is voor jouw bedrijf, kun je social media slim inzetten, heel gericht een strategie maken en stap-voor-stap uitvoeren.

En de kans dat je doelgroep op social media zit is groot, want 9 op de 10 Nederlanders van 15 jaar en ouder maakt gebruik van social media. Zelfs onze 80-plussers zijn goed vertegenwoordigd: 63% van hen heeft een social media account.

 

De vraag is dus niet: “Moet ik iets doen met social media?” maar:

“Wat moet ik doen met social media?”

  • Leer de sociale wereld van je klant kennen.

  • Eerlijke marketing door social media.

  • Social media is een middelen geen doel op zich.​